Ik heb nog een andere, die ik door de Gigaset heb vervangen. Ik wou die tweedehands verkopen, al is het waar wat je zegt, ze zijn niks meer waard. Vreemd, want het is knap handig.
Ik heb wel een mobiele telefoon, zo'n klein ding, maar die ligt meestal ergens "uitgehongerd" te liggen. Ik ben niet zo'n gee-es-emmer. Er ligt hier nog een smartphone ook, maar daar maak ik alleen foto's mee, die is geeneens aangesloten.
Mijn leven speelt zich niet af op Facebook of zo, dus zijn dat gewoon gadgets voor mij. Ik heb genoeg aan mijn pc en een doodgewone telefoon.
Die meneer van de Telenet is ook een grote fan van Siemens Gigaset, hij verkoopt er ook in de winkel en wou absoluut niet geloven dat mijn foon kapot was. Gigasets gaan niet kapot, zei hij. Hij had er nog van in de tijd, dat het telefoonnet van Belgacom was, en je er zo één kon huren; dat waren turkooisblauwe Gigasets. Ik heb er lang geleden ook zo één gehad, mooi om te zien, al leek het wel meer op speelgoed. Awel, en dat ding werkt nog altijd, en binnen honderd jaar zal dat nog werken, zei hij.
Het is omdat hij weigerde te geloven dat een Gigaset zo iets vreemds mankeerde (niet kunnen opbellen, maar wél opgebeld kunnen worden?

) dat hij is gaan peinzen en me dat PIN aan de hand gedaan heeft. Dat is een pin dat je moet invoeren om iets te doen wat we bij een pc "systeemherstel" zouden noemen, in feite is dat de fabrieksinstellingen terugzetten, zei hij. Doorgaans weet een klant niet eens dat dat daar in zit: maar àls je dat weet, kun je er een eigen pin voor kiezen. Normaliter is het de standaardpin, en dat is 0000. Probeer dat eens, zei hij. Dat moét lukken.
Ik heb daar dan die vier nullen ingetikt, en toen eens geprobeerd. En ja hoor.
Ik heb hem nog opgebeld om hem van het goede nieuws op de hoogte te stellen, en hij zei: ik wist het wel, Gigaset kàn domweg niet kapot gaan.
