Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: ai, ai, AI  (gelezen 40827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
ai, ai, AI
« Gepost op: 16 februari 2025, 16:01:31 »
Een vriend van mij is vreselijk dyslexisch. 
Hij moet facturen opstellen, maar die zijn compleet onleesbaar, dus moet ik ze telkens volledig herschrijven, vóór ze kunnen opgestuurd worden.  Maar ik kan dat niet voor eeuwig blijven doen.
Daarom denk ik: zou AI hem kunnen helpen?
Ik weet daar totnutoe nog weinig van, ik heb het nog nooit nodig gehad. 
Kan zo'n ding als ChatGPT facturen verbeteren (in het Nederlands)?  Want daar komen vaak professionele termen in voor, en merken van bouwmaterialen en zo.  Weet zo'n ding wat Kompaktuna, Aquafin en Putzuna zijn?  :blink:
En ook: is dat wel écht gratis?  Ik heb 'ns op die website gekeken, en ze zeggen wel "free!", maar vóór je 't in 't oog hebt staat er een kredietkaart-invulformulier te blinken. Tweehonderd enzoveel dollar.  Hoezo free?  :glare:
Dus ja, ik moet het eerst zélf begrijpen voor ik het kan uitleggen aan iemand anders.  Kan iemand mij informeren?
Merci

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.419
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: ai, ai, AI
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2025, 12:40:55 »
Hallo Mangasakki,

Gebruikt je vriend (en jij) een programma om die facturen te maken? Iets als Office Excel geeft dan veel mogelijkheden.

Het zou dan nuttig kunnen zijn om zijn facturatieprogramma te voorzien van lijsten, waaruit hij de hoeveelheden, producten en prijzen kan kiezen in plaats van in te typen.
Zo kan hij geen fouten meer maken bij het schrijven wegens zijn dislextie.

Als je gebruik wil maken van AI, dan ga je toch tegen een hoge muur oplopen. AI is een zoekmachine ++ maar kan "wartaal" (sorry) mis-interpreteren en dus verkeerde alternatieven bezorgen. En dan ben je nog geen stap verder.



:) SoftAid :)             
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2025, 15:12:00 door SoftAid »
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: ai, ai, AI
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2025, 23:27:19 »
Okee   :-\
Ik doe dat met Word. Ik heb lang geleden een cursus handelscorrespondentie gedaan, en ik kan aardig met Word overweg, dus voor mij is het ontwerpen van een factuur een fluitje van een cent. Als je één keer een sjabloontje met een logo en een hoofding hebt ontworpen, kun je er eindeloos blijven maken zonder enig probleem.  Maar ja, je moet kunnen schrijven, hé...
Excel gebruik ik alleen soms om de som van al de prijzen te maken; dat gaat sneller dan de rekenmachine.  Maar facturen zijn toch vooral tekst, geen cijferwerk.
Dyslexie is een pest, hoor.   :default_thumpdown:
Maar als het met die AI niet beter gaat, dan hoef ik het hem niet voor te stellen.

Intussen vraag ik me zélf vaak af, waar die TikTokkers en Youtubers hun rare tekeningen vandaan halen; voor zover ik weet kan Gemini geen tekeningen maken, of wel?  Of is dat een andere? 

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.419
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: ai, ai, AI
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2025, 13:45:53 »
Hallo Mangasakka,

ook in de nieuwere versies van Word kan je werken met keuzelijsten.
Die moet jij voor hem maar eenmalig ingeven, en mogelijk af en toe eens controleren.

De vaste gegevens kunnen eerst in een nieuw Word-document worden geplaatst, de eigen data.
Dan kan je in Word ook een factuur opstellen met dropdown-menu's. Hoewel het iets geavanceerder is dan in Excel, is het zeker mogelijk. Hier is een stapsgewijze handleiding om dropdown-menu's in te voegen in een Word-document:

Open het document in Word.
Ga naar het tabblad "Ontwikkelaars".
Als dit tabblad niet zichtbaar is, kun je het als volgt toevoegen:
-  Klik op Bestand > Opties.
-  Selecteer Lint aanpassen.
-  Vink in het rechterpaneel "Ontwikkelaars" aan.
-  Klik op OK.


Voeg een formulier in:
-  Klik op het tabblad Ontwikkelaars.
-  Selecteer Invoegbesturingselementen en klik op Invoegbesturingselementen voor inhoud (deze ziet eruit als
   een grijze vierkant met een A en een potlood).
Kies Keuzelijst (dropdown-menu).
Configureer de keuzelijst:
-  Klik op de keuzelijst die je zojuist hebt ingevoegd.
-  Klik op Eigenschappen in het tabblad Ontwikkelaars.
-  Voeg de opties toe door op Voeg toe te klikken en de gewenste tekst in te voeren (bijv. klantnaam,
   productnaam).
Herhaal de bovenstaande stappen voor elke keuzelijst die je wilt toevoegen.

Sla het document op en pas het aan waar nodig.

Met deze methode kan je vriend eenvoudig klantnamen, productnamen en andere gegevens selecteren uit voorgedefinieerde lijsten, wat tijd bespaart en fouten door dyslexie helpt minimaliseren.

toch blijft Excel beter geschikt voor het maken van facturen, omdat je in corresponderende cellen formules kan plaatsen voor bvb het berekenen van de te betalen prijs voor product A  op basis van de gekozen hoeveelheid en eenheidsprijs. Ook kan de totaalprijs, BTW-stelsel, enzovoorts volledig automatisch berekend worden.

Ik heb een klein voorbeeldje bijgevoegd waarin je kan vaststellen dat er nog enkele cellen moeten ingevuld worden (aantallen) maar ook daar kan je een keuzelijst voor inschakelen, maar gezien dislectie niet vaak op getallen slaat, en een keuzelijst voor "aantallen" veel te groot wordt, lijkt me dat geen goed idee.

Let op de (nu nog) gekleurde vakken, Groen: zelf in te vullen, Blauw: kiezen via het pijltje rechts van de cel in kiezen uit het keuzemenu. De roze vakken worden automatisch ingevuld.
dit voorbeeld is opzettelijk heel beperkt gehouden, (bijna) ALLES kan geautomatiseerd worden, waardoor er maar een heel kleine hoeveelheid eigen inbreng en keuzes zijn vereist. Spelfouten worden zo vermeden.

Bekijk het eens. Stoei er even mee  ;D

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: ai, ai, AI
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2025, 22:18:33 »
Dropdown-menu's en zo, dat deed ik vroeger met Access, dat lukte daar geweldig. We maakten daar hele programma's in, met allerlei knopjes en ander spul.  Dat was leuk.   Ik weet niet of het nu nog zo simpel is, ik praat van de jaren '90.
Maar in facturen moet een mens echt nauwelijks rekenen, hoor.  Een factuur (in dit geval voor een aannemer) is immers alleen een tabelletje van drie kolommetjes: een opsomming van al de werken die gebeurd zijn in de eerste kolom, "Installeren centrale verwarming", "isoleren plat dak", enzovoort; 
in de tweede kolom staat alles wat daarvoor nodig is geweest: cement 6 zakken, zand 5 zakken, enz enz. 
En in de derde kolom staat hoeveel dat gekost heeft. 
Daaronder komt "Werkuren: xxx €/uur = xxx €"
En daaronder het subtotaal.  Daarvoor moet je gewoon de hele bups bij mekaar tellen, en dat doe ik wel's met Excel: alles selecteren, in een Excel tabel plakken en op de Sigma klikken.  Of anders met de rekenmachine.  Meestal zijn het allemaal ronde getallen, dus dat sommetje kun je eigenlijk uit je hoofd, zo eenvoudig is het gewoon.  1.500 € +500€ + 2.000 € + .... Tweede klas-niveau.

En dan natuurlijk "BTW: 6 % = xxx €" (Alles wat hij doet is 6%, want hij werkt nooit in huizen die gloednieuw zijn tenzij in onderaanneming, en daarvoor hoeven we geen facturen te maken).
 Dus daar valt nauwelijks iets uit te rekenen, op die som na.  En bovendien moet een factuur er netjes uitzien; want die is natuurlijk bedoeld voor de klant, hé, en die wordt niet verondersteld om een boekhoudkundig expert te zijn.  Dus het moet goed opgesteld zijn en de tabel moet proper en symmetrisch zijn.  En zo'n factuur voor aanpassingen aan huizen wordt regelmatig aan banken en andere instellingen overhandigd dus dat moet duidelijk en leesbaar zijn, en vooral niet ingewikkeld of verwarrend.

Maar voor een dyslexisch iemand is alles moeilijk waar letters aan te pas komen, ook woorden als "Invoegbesturingselementen" (Joost mag weten wat een dyslexicus ziet staan als je dàt toont) :o

Gek genoeg is er een enorm verschil tussen dyslexie en dyscalculie; dat laatste is iets wat ik zélf heb, en Maatje Aannemer is een echte Wiz met cijfers.  Al die honderden verschillende rare producten die hij gebruikt om daken te isoleren of elektriciteit aan te leggen of loodgieterij of gas of waterleiding of wàt het dan ook is, daar kan hij uit het blote hoofd zo van zeggen hoeveel er van nodig is, en hoeveel dat zal kosten.  Zijn cijfers zijn het enige, wat altijd correct is, hij moet MIJ soms verbeteren op dat gebied.

Kortom, ik zal het nog een poosje zélf moeten doen, denk ik, misschiet totdat zijn dochtertje oud genoeg is...

Toch hartelijk bedankt voor het meedenken

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.419
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: ai, ai, AI
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 10:06:36 »
Maar voor een dyslexisch iemand is alles moeilijk waar letters aan te pas komen, ook woorden als "Invoegbesturingselementen" (Joost mag weten wat een dyslexicus ziet staan als je dàt toont) :o

Dat hoeft hij dan ook niet te (kunnen) lezen. Dat zit verwerkt in het template dat we hem kunnen aanreiken, kant en klaar.
als je mijn voorbeeldbestandje opent dan zie je een zeer vereenvoudigde vorm van een factuurprogramma, waarin maar sporadisch het tabblad "Materiaal" en "Klanten" dient bijgewerkt te worden.

Je laat maar iets horen.

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

 


www.combell.com