Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: geautomatiseerd sjabloon voor budget  (gelezen 60409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #120 Gepost op: 09 augustus 2023, 19:52:09 »
Hey Molly,

Hartelijk dank voor je reactie.

Omdat ik er maar niet in slaagde om de ‘inlees’-structuur gelijkgestemd te krijgen met de ‘verwerk’-structuur heb ik, na anderhalve dag sukkelen,
besloten om het inlezen en verwerken volledig los van elkaar zo simpel mogelijk op te bouwen.

Daarmee is het me dan toch gelukt op amper een uurtje of twee en ik heb de code beperkt kunnen houden tot zo’n 26 lijntjes. :thumbsup:

Dit is het uiteindelijk geworden :
Sub eerste_verwerking()
Dim arAll(1 To 6, 1 To 5), r As Long, ctrl As Object, t As Long, tekst As String
  With UF_nwSituatie.MultiPage1.Pages(0).frm_Basis03
    For Each ctrl In .Controls
      t = 7
      For r = 1 To 6
        t = t + 23
        If ctrl.Left = 25 And ctrl.Top = t + 23 Then arAll(r, 1) = ctrl.Caption
        If ctrl.Left = 65 And ctrl.Top = t + 20 Then arAll(r, 2) = ctrl.Value
        If ctrl.Left = 114 And ctrl.Top = t + 20 Then arAll(r, 3) = ctrl.Value
        If ctrl.Left = 130 And ctrl.Top = t + 23 Then arAll(r, 4) = ctrl.Caption
        If ctrl.Left = 170 And ctrl.Top = t + 20 Then arAll(r, 5) = ctrl.Value
      Next r
    Next
    tekst = ""
    For r = 1 To 6
      If arAll(r, 2) <> "" Then tekst = tekst & arAll(r, 1) & arAll(r, 2)
      If arAll(r, 2) = "" Then tekst = tekst
      If arAll(r, 3) = "Waar" Then tekst = tekst & "_ES_"
      If arAll(r, 3) = "Onwaar" Then tekst = tekst & ", "
      If arAll(r, 5) <> "" Then tekst = tekst & arAll(r, 4) & arAll(r, 5)
      If arAll(r, 5) = "" Then tekst = tekst
      If r < 6 And Right(tekst, 2) <> ", " Then tekst = tekst & ", "
      If r = 6 Then tekst = tekst & "."
    Next r
    If Right(tekst, 3) = ", ." Then tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 3) & "."
    MsgBox tekst
  End With
End Sub

Voor de tweede verwerking moet ik gewoon alle rekening-namen (dus lbl.caption & txt.value uit frame3) onder elkaar vermelden
via labels met daarnaast telkens 3 optionbuttons zodat de gebruiker kan aangeven op welke wijze hij elke rekening wenst te
beheren in het "werk"-bestand (globaal(saldo)/globaal(in-uit-saldo)/apart in detail).

Groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #121 Gepost op: 10 augustus 2023, 10:30:18 »
Hey Bieke,

Ik heb het zelf ook al meerdere keren ondervonden: een pragmatische aanpak is niet zelden de beste manier om eruit te raken :thumbsup:
Verder onderzocht heb ik het nog niet, maar zo door enkel naar je code te kijken krijg ik wel het gevoel dat er eentje tussen zit dat misschien nog extra aandacht nodig heeft:
Citaat
2 zicht en 1 spaar met al dan niet 1 of 2 ES (ingeval van 2 ES dient elke zicht apart gekoppeld te worden aan dezelfde spaar)
Ik hou er uiteraard rekening mee dat je daar ondertussen zelf al was achtergekomen, en het bijgevolg al is opgelost ;)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #122 Gepost op: 15 augustus 2023, 14:16:59 »
@Molly,

Vooreerst mijn excuses voor mijn lange afwezigheid  :-[
En ja hoor, die ene mogelijkheid had ik ondertussen zelf al opgemerkt en opgelost  ;)


*update algemeen*
Na een zware week met volle dagen van (voor mij zware) fysieke activiteiten en vervolgens een halve dag + nacht fysiek "kapot" zijn
heb ik vandaag mijn projectje er nog eens bij genomen.
Aangezien ik voor mezelf binnen dit en een viertal maanden een kant-en-klaar "WERK"-bestand in gebruik moet kunnen nemen en de
(pré)sjabloon-versie na een maand nog niet eens voor 25% afgewerkt is lijkt het mij best om mij nu eerst te focussen op de "WERK"-versie
en dus eventjes de (pré)sjabloon-versie aan de kant te leggen (dit zou ik dan sowieso hernemen zodra de "WERK"-versie klaar is).
Ik heb dan eerst eens op papier uitgeschreven wat ik allemaal wil kunnen doen/raadplagen met het bestand en wat ik hiervoor nodig ga hebben.
Nu ben ik bezig het bestand "klaar" te maken door de nodige (hulp)werkbladen toe te voegen en een UF te ontwerpen.
Eens ik dan klaar ben om te starten met het coderen zal ik hier en daar vermoedelijk wat raad/tips/hulp kunnen gebruiken dus als het zover is
zal ik hier dan een versie aanhangen.

groetjes,
BlackDevil/Bieke

1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #123 Gepost op: 16 augustus 2023, 15:29:16 »
Goedenamiddag allen,

Zoals in mijn vorig bericht vermeld ben ik momenteel bezig met de voorbereidingen voor de aanmaak van mijn “werk”-bestand.
Eén van de onderdelen is een werkblad voor de berekeningen/overzicht van mijn kredietlijn.
Ik weet welke percentages hoe en wanneer berekend moeten worden, dus voor zover geen probleem.

Maar gezien dit een tweeledige berekening betreft lukt het mij niet om beide te combineren tot één duidelijk overzicht.

Enerzijds zijn er 2 percentageberekeningen op het eindsaldo (exclusief rente) en anderzijds is er dan de rente-berekening (dubbele berekening) die gebeurd op elke periode dat het openstaande saldo ongewijzigd is gebleven.
Als er geen opnames zijn gedurende de maand dan kan ik gewoon alle berekeningen op dezelfde rij uitvoeren.
Maar als er één of meerdere opnames zijn binnen de betreffende maand dan heb ik dus meerdere rijen nodig voor de rente-berekening.
Het probleem echter is dat de 2 percentageberekeningen (exclusief rente) pas op de laatste rij voor die maand mogen plaatsvinden en dat de rente-bedragen pas nadien mogen toegevoegd worden aan het eindsaldo.
Ik ben aan dit werkblad begonnen met gewone formules voor alle berekeningen maar ik begin zo stilaan te denken dat in dit geval (indien meerdere rijen benodigd zijn) ik het dan toch beter met vba aanpak?

Iemand met suggesties/tips/oplossingen?

Groetjes,
BlackDevil/Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #124 Gepost op: 16 augustus 2023, 16:10:12 »
Hey Bieke,

Citaat
Iemand met suggesties/tips/oplossingen?
Enkel extreem vaag :D, anders gezegd: het lijkt mij ook een vba-kwestie te gaan worden, maar daar stopt het al...
Misschien wil je dat werkblad toch (met nep-gegevens) bezorgen, indien mogelijk aangevuld met wat je als resultaat wil krijgen?

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #125 Gepost op: 16 augustus 2023, 17:21:55 »
@Molly,

Bedankt voor je reactie.

Omdat mijn vraag hoofdzakelijk betrekking had op de indeling of structuur van mijn werkblad had ik er bewust geen voorbeeldbestand
bijgevoegd maar daardoor was de vraag inderdaad nogal vaag  ;D .

Ik heb snel een bestandje gemaakt met globaal de verschillende berekeningen (formules) en een aanwijzing van waar en wat er nog extra bij moet.
De opbouw van het overzicht mag en zal vermoedelijk sowieso gewijzigd dienen te worden.


groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #126 Gepost op: 16 augustus 2023, 18:02:28 »
Hey Bieke,

Zelfs met je aanwijzingen was het nog even aandachtig kijken naar het gewenste resultaat :-[
Maar het heeft zijn vruchten afgeworpen: zonder vba, en zonder iets aan de bestaande structuur te wijzigen :thumbsup: (voor mezelf :D)

Er is één (zoals altijd verbergbare) hulpkolom, én een voorlopige tweede hulpkolom, t.t.z. waarvan je indien gewenst de formule in een al bestaande kan opnemen (geen idee namelijk of je dat in G of in J wil).
Ze blijven gebruiken mag uiteraard ook 0:-)

Groetjes,
Molly

Edit: wéér ergens 'over gelezen', kolom J dus, maar dat los je wel op, anders nog even gillen ;)
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #127 Gepost op: 17 augustus 2023, 11:02:39 »
Hey Molly,

Bedankt voor jouw oplossing...  _/-\o_

Het was vooral de formule in die tweede hulpkolom die mijn klein probleempje opgelost heeft  ;D
Ik had zelf de functie "som.als" nog nooit gebruikt maar dat was dus wel degene die ik nodig had.  :thumbsup:

Ik heb die formule in de tweede hulpkolom wel lichtjes moeten aanpassen, namelijk de eerste voorwaarde.
Jij had daar gesteld dat de berekening enkel mocht plaatsvinden indien kolom F leeg was waardoor dit dan
soms verkeerde resultaten gaat geven.
Een correctere voorwaarde is dat de berekening moet plaatsvinden als de TA-datum de laatste dag van de maand is.
Maar dat was dus maar een piepkleine aanpassing   :D

Maar leergierig zoals ik ben kan ik het mij toch niet laten een poging te doen om het geheel te vertalen naar vba  ;D
aangezien het eigenlijke bestand sowieso een vba-project is, maar vooral ook omdat mijn werkblad dan toch iets properder
en overzichtelijker zal zijn als ik niet met die doorgetrokken formules zit die dan voor waarden zorgen die ik (nog) niet
nodig heb.

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #128 Gepost op: 17 augustus 2023, 13:37:53 »
Hey Bieke,

Citaat
Het was vooral de formule in die tweede hulpkolom die mijn klein probleempje opgelost heeft
met dien verstande dat je die eerste hulpkolom ook echt nodig hebt...

Citaat
Ik heb die formule in de tweede hulpkolom wel lichtjes moeten aanpassen, namelijk de eerste voorwaarde.
Een summier voorbeeldbestand is altijd een goede start voor een degelijk antwoord, maar dan was deze een ietsje te summier. Op basis ervan had ik de keuze om die voorwaarde te halen uit kolommen C, F of I, dus zomaar eentje gepakt.

Succes met het overschakelen op vba voor deze kwestie :)
Alhoewel: omwille van jouw "vooral ook omdat mijn werkblad...", m.a.w. het argument 'leergierig' is deze keer van ondergeschikt belang, kan ik er alvast op wijzen dat je die 'properheid' ook kan realiseren door er een tabel van te maken.
We merken dan mettertijd wel wat het geworden is ;)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #129 Gepost op: 18 augustus 2023, 16:56:06 »
Hey Molly,

In teken van mijn vorige bericht heb ik bij de vertaling naar VBA gekozen voor een opsplitsing.
Enerzijds het berekenings-overzicht (zoals in de vorige versie van het bestand met formules) en anderzijds een detail-overzicht met enkel (datum, omschrijving, bedrag) voor elke transactie en elk totaal percentage-resultaat.
Het werkblad met het berekenings-overzicht zal dan louter dienst doen als een “hulp”-werkblad wat uiteindelijk ‘verborgen’ zal worden en het werkblad met het detail-overzicht zal dan een actief werkblad worden in het definitieve bestand.
Op dit actief werkblad zal ik dan enkel de nieuwe transacties handmatig moeten invullen (datum, omschrijving en bedrag) waarna ik dan adhv 2 werkblad-knoppen de vba-code kan aanroepen.
Enerzijds heb ik een knop ‘doorvoeren’ met daarachter een sub die gewoon de TA invult op het “hulp”-werkblad en het beschikbaar saldo (tijdelijk) bijwerkt en anderzijds heb ik een knop ‘eindberekening’ met daarachter een sub die dan op het “hulp”-werkblad eerst de laatste dag van de maand invult (waardoor de berekeningsformules in de hulpkolommen uitgevoerd worden en ik alle nodige eindbedragen verkrijg) en vervolgens die eindbedragen wegschrijft op het actieve werkblad en het beschikbaar bedrag definitief bijwerkt. Ook wordt in deze sub aan het einde dan het “hulp”-werkblad ge-cleared voor de volgende maand.

In bijlage mijn versie met vba-uitbreiding.


Groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #130 Gepost op: 19 augustus 2023, 15:13:22 »
Goedenamiddag allen,

Voor mijn huidig project heb ik nog eens een vraagje…

Aan het begin van een nieuw kalenderjaar is het de bedoeling om alle gekende transacties ineens voor een volledig kalenderjaar in te geven.
Dus voor elke afzender (ingeval van inkomst) en elke begunstigde (ingeval van uitgave) die gekend is moet dus elke transactie binnen het kalenderjaar ingegeven worden (datum, naam afzender/begunstigde, bedrag, mededeling, ed). Omdat dit wat te omslachtig is om volledig handmatig te doen (zeker gezien enkel de datum elke keer wijzigt) wil ik dit dus automatisch met VBA doen.
Maar ipv dan een ellenlang code-blok te schrijven om de diverse frequenties en uitzonderingen mbt de datums op te vangen zou ik hiervoor liever willen opteren voor een snelle selectie van de betreffende datums.
Daarom dacht ik om hiervoor het principe van een datepicker te gaan gebruiken maar dan ineens met het volledige kalenderjaar zichtbaar ipv 1 specifieke maand en dus ook een multi-select optie.

Nu is mijn vraag dus, is het haalbaar om een UF te maken waarbij aan de ene kant de nodige gegevens mbt de transactie moeten worden ingegeven en aan de andere kant een zichtbare jaarkalender (voor het actuele kalenderjaar) waarop men dan alle datums mbt de betreffende transactie selecteert en dan, na het klikken van de opdrachtknop, de ingevoerde gegevens met elke geselecteerde datum worden weggeschreven?
Dus als ik een transactie heb waarbij ik 5 datums heb geselecteerd dat deze dan 5x wordt weggeschreven met telkens de volgende geselecteerde datum.


Alvast dank op voorhand,

Groetjes,
BlackDevil/Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #131 Gepost op: 20 augustus 2023, 09:22:43 »
Hey Bieke,

Eerst en vooral heb ik de bijlage uit je voorlaatste bericht bekeken, en zoals ik een beetje had verwacht ben je daar niet helemaal afgestapt van de formules ;)

Als ik nog enigszins kan volgen heeft je nieuwe vraag te maken met een totaal andere aanpak voor wat je weken geleden aan het doen was(?)
Citaat
ipv dan een ellenlang code-blok te schrijven om de diverse frequenties en uitzonderingen mbt de datums op te vangen
Alhoewel ik hierdoor zeker nog twijfel, want was dat in die eerdere werkwijze niet ongeveer klaar?

Specifiek over je vraag dus: ik heb al meerdere keren gemerkt dat je een passionele verhouding hebt met userforms :D, en dat is zeker geen kritiek, want een "join the club" past hier wel bij, maar voor deze doelstelling moet ik het nadrukkelijk afraden. Dát zou namelijk pas een tijdrovend karwei zijn, terwijl je voor een jaarkalender zelfs geen vba nodig hebt want even googelen en je hebt er meteen één kant-en-klaar ter beschikking.
Toen ik zelf nog in provinciale speelde :D heb ik er ook één voor mezelf ontworpen waarvan ik nu dus denk dat het mogelijk eenvoudiger kan, maar het werkt prima, dus ik voel zelfs geen behoefte om die te herbekijken.
Als je daar één of ander event aan koppelt (bv. rechts- of dubbelklikken, selection change) dan kan je daarmee een lijstje van datums genereren, dan nog een klein macrootje erbij om de overige ta-gegevens toe te voegen, en je bent er.
En toegeeflijk als ik ben (je hebt al lang door hoe je tegelijk op een werkblad én op een UF kan werken) heb ik er dus géén bezwaar tegen als je die andere gegevens wel met een mini-uf'je zou doen :D :D

Laat het misschien weer even bezinken ;)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #132 Gepost op: 20 augustus 2023, 12:30:01 »
Hey Molly,

Eerst en vooral heb ik de bijlage uit je voorlaatste bericht bekeken, en zoals ik een beetje had verwacht ben je daar niet helemaal afgestapt van de formules ;)
Enkel en alleen maar omdat ik uiteindelijk besloten heb om het werkblad met de berekeningen zelf 'verborgen' te plaatsen.  ;D

Citaat
Als ik nog enigszins kan volgen heeft je nieuwe vraag te maken met een totaal andere aanpak voor wat je weken geleden aan het doen was(?)
Klopt, ik vond de vorige werkwijze veel te omslachtig. Mijn nieuwe aanpak zal veel vlotter verlopen.

Citaat
Specifiek over je vraag dus: ik heb al meerdere keren gemerkt dat je een passionele verhouding hebt met userforms :D,
Dat is zeker niet altijd zo geweest hoor, in mijn eerste boekhoudbestand had ik gewoon een werkblad dat dusdanig ontworpen was alsof het een UF was.
Ik heb inderdaad wel een voorliefde voor 'ontwerpen' die ik volledig de vrije loop kan geven bij een UF maar in het begin had ik totaal geen idee hoe ik dan zo
een UF moest gaan coderen. Het is pas toen ik daar meer kennis over begon te krijgen dat ik meer en meer gebruik ben beginnen maken van een UF.  :)

Citaat
maar voor deze doelstelling moet ik het nadrukkelijk afraden. Dát zou namelijk pas een tijdrovend karwei zijn,
Wel  ;D ... ik heb ondertussen het ontwerp van de jaarkalender in een UF volledig klaar (heeft me in totaal amper 3 uurtjes gekost)  ;D
Hij wijzigt netjes telkens er een ander jaar gekozen wordt.

Ik heb dus een UF gemaakt met 2 frames, het linkse frame wordt dan het gedeelte voor de TA-gegevens en in het rechtse frame heb ik de jaarkalender gezet.
Op die manier kan ik dan eerst de TA-gegevens invullen en vervolgens via een multiselect-event (ik vermoed dat dit met een klassemodule zal dienen te gebeuren?)
op de jaarkalender de nodige datums aanklikken. Achter de opdrachtknop (nog te plaatsen) zal dan de nodige code komen om per geselecteerde datum de TA-gegevens
weg te schrijven.


In bijlage voeg ik eventjes mijn bestand toe.
Het UF met de jaarkalender wordt voorlopig aangeroepen via activatie van werkblad "Blad4" en zodra je daar dan via de combobox het jaar kiest wordt de kalender
aangevuld.

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #133 Gepost op: 20 augustus 2023, 12:49:53 »
Hey Bieke,

Citaat
ik heb ondertussen het ontwerp van de jaarkalender in een UF volledig klaar (heeft me in totaal amper 3 uurtjes gekost)
Oei, we hanteren blijkbaar verschillende begrippen... in mijn wereld is 3 uur wel degelijk tijdrovend. Plus: je hebt nu enkel het voorbereidende werk klaar.
Maar zeker mooi gedaan!

Ter vergelijking heb ik (géén 10 minuten werk aan gehad, maar ik heb dan ook de besturingselementen van ver op het toegevoegde UF gegooid :D) mijn bestaande kalender met een klein beetje code uitgebreid.
Je weet maar nooit, misschien werkt het toch inspirerend...

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #134 Gepost op: 20 augustus 2023, 13:24:29 »
@Molly,

Die drie uurtjes waarvan ik sprak was dan ook enkel maar omdat ik nog een beetje heb moeten uitzoeken wat enerzijds de afmetingen en posities voor de labels moesten zijn en anderzijds hoe ik de code in de twee subs correct moest opbouwen. (ben maar een vba-amateur, geen vba-expert  :D)
Eens ik de correcte afmetingen en posities had berekend en de code-structuur volledig door had heeft het mij ook minder dan een kwartier gekost om de code te schrijven.  ;D

En ja, vroeger was voor mij 3 uurtjes ook enorm tijdrovend, toen ik nog een druk gezinsleven had en nog ging uit werken  ;).
Maar nu ik hoofdzakelijk alleen woon en door mijn aandoening geen actief fysiek leven meer kan hebben, heb ik een compleet ander gevoel mbt tijd  ;D.

Ik heb jouw bestandje ook eventjes bekeken en dat is zeker niet slecht, maar ik wou net vermijden die kalender in een extra werkblad te plaatsen (anders had ik
gewoon mijn eigen versie van jaarkalender gebruikt die ik enkele jaren geleden al had gemaakt  ;) ).

Zoals ik eerder al zei, ik heb een enorme voorliefde voor 'ontwerpen' waardoor ik, in combinatie met mijn perfectionisme, ontzettend veel belang hecht aan het visuele
 :-[ en ik vind het dus visueel mooier om deze actie gewoon via een UF uit te voeren.
Maar dat is dus puur persoonlijke voorkeur.  :D

Ik ga nu het frame voor de TA-gegevens opmaken en dan al eens bekijken hoe ik dat multiselect-event moet aanpakken.


groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

 


www.combell.com